Blog

Není kůže jako kůže… aneb co na motorku

Jak jde čas, tak se i mění vše co se nejen motorek týká. Naši prarodiče jezdili na fichtlech, jawách a čezetách, v zahraničí zas na prvních modelech bmw atd. Každopádně ti, co měli slabší kubatůry většinou z oblasti oblečení řešili tak nějaké běžné kožené bundy a křiváky a blembák a brýle. Ti se silnějšími mašinami již sahali po více koženém oblečení až po kožené kombinézy pro závodníky. Každopádně ať tak či onak motorky v té době zanesly do všeobecného povědomí, že kožené oblečení na motorku je nejlepší. Ano, tento fakt nejde vyvrátit, ovšem jen do té doby, než ho začnete důsledně dodržovat v praxi v každé situaci.

Zkusíme si uvést příklad. Vezmeme dva jezdce, třeba Jendu na sportovním motocyklu, který má volný den a jde se na několik hodin projet a během té doby určitě stihne i hodinovou pauzičku na kávičku. Aleš na cestovní motorce vyráží už ráno a má v plánu ujet trasu na 500 km. Můžeme tenhle příkladný den nasituovat na jaro, kdy se ještě teploty i počasí během dne mění. Aleš tedy vyráží kolem 8. hod, ranní teplota může být do 10 stupňů, proto si pod opravdu kvalitní textilní motorkářskou bundu a kalhoty hodí ještě tenkou mikinu a jede se. Bavíme se ovšem o oblečení od osvědčených dnaček, které dělají materiál vysoce oděruodolný, nikoli bundě a jeansách na motorku z Lidlu. Do oběda si užívá silnice s krátkou zastávkou na toaletu. Během jízdy má buď zapnuté nebo rozepnuté včechny možné průduchy na moto-oblečení podle toho, jestli mu je nebo není zima. Každopádně textil ho nikde neomezuje na pohybu a jediné na co může trochu bručet jsou třeba nové boty, které ještě nerozchodil a obtížněji se mu s nimi řadí… V čase oběda zastaví aby se najedl. Nechme ho vychutnat kachničku se zelím a knedlíky co hrdlo ráčí…

Jak jde čas, tak se i mění vše co se nejen motorek týká. Naši prarodiče jezdili na fichtlech, jawách a čezetách, v zahraničí zas na prvních modelech bmw atd. Každopádně ti, co měli slabší kubatůry většinou z oblasti oblečení řešili tak nějaké běžné kožené bundy a křiváky a blembák a brýle. Ti se silnějšími mašinami již sahali po více koženém oblečení až po kožené kombinézy pro závodníky. Každopádně ať tak či onak motorky v té době zanesly do všeobecného povědomí, že kožené oblečení na motorku je nejlepší. Ano, tento fakt nejde vyvrátit, ovšem jen do té doby, než ho začnete důsledně dodržovat v praxi v každé situaci.

Zatímco Aleš bude trochu trávit u kávičky, se podíváme na Jendu. Okolo 10.hod se nasouká do kožené kombinézy u které – k jeho nelibosti – zjišťuje, že se po zimě musela zase malinko smrsknout. Nicméně po zalapání po dechu kombu zapne a s pohybem robota vítězoslavně nasedne na motorku a vyrazí. Po hodince jízdy zastavuje na pauzičku. Z motorky sleze trochu ztuhlým dojmem a povolí zip. Chladno mu asi trochu bylo, ale nic, co by se nedalo vydržet. Po přestávce na benzínce, kam jezdí pravidelně,  a po prohození pár slov s dalšími sportovními motorkáři vyrazí trochu sjet gumy, brousit slidery a zazávodit si s ostatními stejně zaměřenými nadšenci na místních serpentinách.

Zde bych vložila malou vsuvku. Všichni víme, že kvalitní – ve většině případů hovězí – kůže vydrží opravdu hodně, co se oděru týká. Ovšem dnešní materiály, jako je například právě cordura, mají vysokou oděruodolnost. Pojďme si zde shrnout výhody a nevýhody kůže.

Výhody:

  • Vynikající odolnost proti oděru, což je klíčové při pádu
  • Dlouhá životnost a odolnost během používání za předpokladu nezanedbané péče o kůži
  • Klasický a stylový vzhled
  • Přizpůsobí se tělu, což je výhoda například u protektorů v koženém oblečení, které drží na svém místě

Na druhou stranu nevýhody:

  • Nižší prodyšnost, což může být nepříjemné v horkém počasí.
  • Omezená voděodolnost (pokud není speciálně upravena).
  • Vyšší hmotnost
  • Náročnější údržba
  • Užší výběr i když dnes je trh poměrně nasycen

Vraťmě se ke klukům. Tonda se vyřádil a Aleš trochu vytrávil. Aleš tedy sedá na motorku a ještě za mírného funění povolí kalhoty, obleče bundu na které trochu uvolnil stahování okolo břicha a vyráží dál. Jenda zamíří k restauraci, kde mu dopřejeme gulášek se šesti knedlíky a točeného Birella s čepicí… Je nám asi snad všem jasné, že po tomto obědě prostě už tu kombu nemá šanci zapnout… Ještěže odpoledne už svítí slunko a začíná být až horko. Rozepnutý zip nahradí větrání do jinak vesměs neprodyšné kůže…

No a protože oba kluci se znají, jen každý je z jiné části republiky, tak si dají sraz odpoledne na domluvené oblíbené benzínce na pokec.

Kávička, tlachání a je jasné, že se brzy nablíží čas vyrazit opět na cestu, aby se nám Aleš v pořádku vrátil domů. Jelikož nějakých pár desítek kilometrů mají kluci cestu společnou rozhodnou se prohodit si mašiny.

Zatímco Aleš na sportovní motorce se cítí trochu „nahý“, tak Jenda na cesťáku zas řeší, že ho kombinéza se slidery nepustí moc do pohodlného cestovního posedu a nutí ho spíše „držet tvar“ ve sportovním posedu. Po chvilce zastavují. S úsměvem, letmou pochvalou ke stroji toho druhého a za tichého brblání si pod vousy, se každý velmi rád vrátí na svůj motocykl a po rozloučení každý jede svou cestou.

A protože chceme ty výhody a nevýhody dobře ukázat, tak klukům na cestu domů ještě pošleme jarní deštík. Zatímco Jenda s největší pravděpodobností nepromok nemá a vrátí se nám domů zmoklý jako slepice, tak Aleš v cordurovém oblečení tenhle jarní deštík projede asi i bez nutnosti nepromok z kufru vyndávat.

Jenda doma kombu buď nechá schnout na sobě a nebo si holt sedne na 20minut a kompletně ji namaže krémem na kůži, aby udržela jeho rozměry pro tuhle sezónu 🙂 Aleš po dojetí domu oblečení pověsí na věšák a jde se rozplácnout k televizi 😀

Tak a teď si shrneme výhody a nevýhody textilu.

  • Výhody:
    • Vyšší prodyšnost a pohodlí, zejména v horkém počasí.
    • Často voděodolné nebo vodoodpudivé.
    • Nižší hmotnost.
    • Snazší použitelnost například ve městě
    • Širší výběr stylů a funkcí (např. odnímatelné vložky, ventilace).
    • Snadnější údržba
  • Nevýhody:
    • Nižší odolnost proti oděru ve srovnání s kůží.
    • Může se rychleji opotřebovat.
    • Při volnějším oblečení nemusí protektory držet na správných místech

Jeden by mohl říci, že vlastně textil je tedy lepší, ale autorka se tímhle snad (doufám trochu zábavným) článkem snažila poukázat na věc, že v prvním momentě musíte hlavně vědět, na jakou cestu se s motorkou chystáte. Jestli chcete jít s klukama závodit a brousit hrany v serpentinán a testovat své hranice, pak zvolte rozhodně kožené oblečení, které Vám dobře padne. Pokud jedete do města, nebo na delší cestu či dovolenou, pak rozhodně sáhněte po větším komfortu. Není nic horšího než když vyrazíte na dovolenou a zjistíte už po 100km, že vám někde něco nesedí, tlačí, nebo Vás odírá! Snižuje to pozornost při řízení a zvyšuje riziko nehody!!! Neméně důležitá je i helma, boty a rukavice, ale o tom opět příště…

preloader